WERKELIJKHEID IN MINIATUUR




DE UITBREIDING MET DE TAFEL "UNTER-LÄEGERLI"



Activiteiten week 26  (01-07-2018 t/m 07-07-2018)

Misschien eentonig maar er zijn nog geen nieuwe ontwikkelingen te melden over de situatie met de Gemeente Ameland. Zoals reeds al enige weken gemeld blijven de steun betuigingen, zowel uit binnen- als buitenland, binnen stromen. Uit veel van deze mails blijkt dat mensen het niet begrijpen en het wel gehad hebben met de gemeente Ameland en het geen reclame voor Ameland is.

En dat terwijl er meer en meer berichten naar buitenkomen dat 60% van de toeristen die Ameland bezocht hebben de eerste 4 jaar niet meer terug komen. En dat voor een eiland dat moet leven van de toeristen. Als er dan een initiatief genomen wordt dat het seizoen kan verlengen over het hele jaar dan zijn er een beperkt aantal personen die hier tegenop komen en alles maar dan ook alles in het werk stellen om dit initiatief, wat ook nog werkgelegenheid kan brengen, om zeep te helpen.

Terug naar de bouw van de baan. Afgelopen week is alles voorbereid om het derde 10-sporig schaduwstation te gaan bouwen, zodat uiteindelijk er een 30-sporig schaduwstation onder het gebergte van Unter Läegerli komt te liggen.


De constructie van schaduwstation 3 is begonnen

© 2008-2018 Jan A. Theulings
Klik hier voor de
MSA brochure
Klik hier voor meer informatie over de openingstijden
Activiteiten week 27  (08-07-2018 t/m 14-07-2018)


Het gedoe met de gemeente Ameland gaan we naar de achtergrond plaatsen tot er nieuwe ontwikkelingen zijn.

Wel blijft het vreemd dat een eiland, dat leeft van de toeristen, dat er een paar Amelanders zijn die alles in het werk stellen dat MSA Modelspoor gesloten wordt en blijft. En niet schromen om te proberen om een investering van ruim 1,1 miljoen euro om zeep te helpen. En dat er duizenden bezoekers, die uit binnen en buitenland komen voor het Modelspoor Adviesbureau, niet welkom zijn. Haat tegen iemand is schijnbaar belangrijker dan het algemene nut.

Deze week hebben we o.a. mensen van Miniatuur Wunderland Hamburg, daar rijden ruim 700 treinen werken meer als 200 mensen en waar jaarlijks 1,3 miljoen bezoekers komen, moeten weigeren. En wat die over de situatie te zeggen hadden is niet voor herhaling vatbaar. Maar absoluut geen reclame voor Ameland.

Hopelijk komt er een dag dat ook deze Amelanders beseffen wat voor een uniek adviesbureau met voorbeeld banen zij kunnen hebben t.o.v. de rest van de wereld. En dat het kan bijdrage aan het verruimen van het toeristen seizoen en zo Ameland een dienst kunnen bewijzen. Maar of dat gaat lukken????

Zoals bekend gaat de bouw van de baan van Unter Läegerli gewoon door. De bouw van de 9 meter lange ondergrond voor schaduw station 3 is inmiddels voltooid. Er komen 4 wisselstraten op en ruim 70 meter rails. Aan de elektronica voor de besturing van schaduwstation 3 is inmiddels ook al begonnen.


De constructie voor schaduwstation 3 is gereed.
Activiteiten week 28  (15-07-2018 t/m 21-07-2018)


Deze week is er hard gewerkt aan de interfacing tussen de beide schaduwstations op niveau 3 en het netwerk.

Een 64 MHz microprocessor zal als controller werken en de instructies omzetten via I/O naar een matrix van relais. Die dan weer de 16 wissels in de beide schaduwstation gaan controleren en instellen zodat de treinen voor de opstelsporen probleemloos hun weg kunnen vinden naar een vrij spoor en een volgende trein vanaf het schaduwstation kan laten vertrekken.

Dit paneel wordt straks verbonden via 3 hoofdaders als een Child van het Mother panel, dat al eerder is gemaakt, met de wissels van de schaduwstation op niveau 3. Verder is het controle board voorzien van zelf diagnostics zodat eventuele storingen direct gedetecteerd worden.

Verder heb ik besloten om in de hal onderstaand bord te hangen. Vroeger hing dit bord in mijn kantoor dat alleen echte ideeën de wereld vooruit kan helpen en dat er voor miezerige zeurpieten die alleen roddels en achterklap verspreiden geen toekomst is.

Dat het werkt kan ik u vertellen het heeft me gebracht tot een verantwoordelijkheid voor 56 landen van de wereld voordat ik besloot te gaan genieten van het leven en wat anders te gaan doen zoals thans het bouwen van een grote miniatuur wereld.
Activiteiten week 29  (22-07-2018 t/m 28-07-2018)

Begonnen is deze week met het schrijven de software voor de bedienen van de wisselstraten van schaduwstation 3.

Deze keer hebben we er voor gekozen om eens ondervloerse wissels aandrijvingen te proberen in combinatie met onze Fleischmann wissels. Aangezien de baan opgebouwd wordt met Fleischmann model rails (helaas niet meer verkrijgbaar) zijn we in de gelukkige omstandigheid dat we enorme voorraad nieuwe rails en wissels in het magazijn hebben liggen zodat we de baan Unter Läegerli zonder problemen kunnen afbouwen. Maar dit terzijde.

Nu is het zo dat er veel van dit type rails in omloop is (niet alleen de 6000 serie maar ook de 1700 en 1900 nummers)  De 1700 serie wissels werden nog aangedreven met piano veren die na veelvuldig gebruik niet goed meer functioneerde en de wissels niet goed meer in de juiste stand brachten.

Ook  de nieuwe aandrijvingen en het mechanisme om de wisselstand te veranderen geeft soms moeilijkheden en ook deze aandrijvingen zijn thans steeds moeilijker verkrijgbaar. Vandaar dat we denken we met de onderstaande oplossing veel modelspoorders van dienst kunnen zijn door te werken met ondervloerse aandrijvingen van ConRad.

Deze aandrijvingen zijn universeel, maar hebben een nadeel als men deze digitaal wil aansturen. ConRad geeft aan dat er een puls nodig van minimaal 0,2 seconde. Voor analoge rijders is dit geen probleem, maar digitaal kan het gebeuren dat de  I/O puls te snel is voor de motor en de aandrijving dus niet werkt. Bovendien werkt de wissels aandrijving op 16 volt wisselspanning en de computer puls is 5V gelijk en slechts een paar mA.

Beide problemen kunnen snel en eenvoudig worden opgelost door een 5 V tussen relais te gebruiken dit de 16 volt schakelt voor de wissel aansturing. Ook kan dan de I/O puls die het 5V relais aanstuurt lang hoog gehouden worden zodat het relais langer zijn schakelpuls open houdt. {Probleem opgelost en ook oude Fleischmann wissels kunnen nu digitaal aangestuurd worden en betrouwbaar schakelen en ook nog eens ondervloers.


Onderstaand een test opstelling voor een gebogen Fleischmann wissel 1723 die digitaal ondervloers wordt aangestuurd met een ConRad aandrijving. Laat u niet misleiden door de complexiteit van de test opstelling. Deze wordt ook gebruikt voor het aansturen van een complete wisselstraat waar locs op verschillende sporen naar toegestuurd kunnen worden